688נדל"ן-פותחים במה-בית ליסין-רוני קובן-בצ"א688 צילום-דניאל קמינסקי במסגרת "פותחים במה"של תיאטרון בית ליסין הוצגו השנה בבימוי מלא ארבע הצגות.הצטערתי שיכולתי לראות רק שלוש הפקות בלבד ולא את הכל אך הפעם זה לא היה ב"אשמתי". ראשונה ראיתי את נדל"ן זהו מחזה מאת רוני קובן בבימוי גילי אמיתי. הבמה מחולקת לשלושה חלקים בעיצוב ניב מנור. העלילה מתרחשת לסירוגין באחד או יותר חלקים אלו,בהתאם לשלוש תקופות בחייה של משפחה אשר אמה נמצאת בחלק מההצגה בתרדמת אך בחלקים האחרים פעילה מאוד ומהוה את הציר עליו נרקמת כל העלילה. בימוי ההצגה היה מעולה,נקי ויעיל ביותר. אמיתי מצא פתרונות גם באמצעות התפאורה של ניב מנור וביים הצגה קיצבית ביותר,מעברים מהירים מאוד בין עבר להווה בין סצינה לסצינה.בימוי מלא ענין,קומפקטי השומר על מתח פנימי רב לאורך כל ההצגה. הנושא מציאותי מאוד.ריב משפחתי על ירושה בטרם זמן,בטרם יש בפועל ירושה כלל. משחקם של כל המשתתפים ובראשם רבקה גור טוב מאוד. התוכן אמנם נדוש ובנאלי אך מלא ענין.הבעיה היא שקובן מזכיר תוך כדי הנושא המרכזי עשרות נושאים אחרים.אמנם חלק מהנושאים אינם מטופלים ורק מוזכרים אך זה הופך את המחזה לגדוש מדי ,לעמוס מדי בנושאים משניים ההופכים אותו ללא אמין במקצת. מה אין במחזה.יש בו סכסוך וריב משפחתי,ירידה מנכסים של איש מצליח המנסה להחלץ ממצבו באמצעות ירושה שטרם הגיעה זמנה לקבלה,אמצעים לא כשרים להשגתה,איום של מלוים בריבית,יחסים לא תקינים בין אחים הנובעים מתסכול ואהבת הורים שונה,רופא ערבי טוב לב הדואג לחולה שלו אך יחד עם זאת חושק בקירבת בנה היפה,בת שאינה אוכלת ועוד. רבקה גור נהדרת.היא המניעה את העלילה.היא עקשנית העומדת על שלה אך גם אימא טובה שאינה מוכנה לקבל את המציאות כפי שהיא למרות שבתת ההכרה שלה היא יודעת הכל. אבי טולדנו כאבי-בנה שירד מנכסיו אימפולסיבי ביותר,גס בהתנהגותו. יעל הדר אשת הבן היתה תחליטית ביותר,קרת מזג ורוח ופועלת לתועלתה האישית ובעלה מבלי להתחשב במקובלות ובנורמות חברתיות ומשפחתיות.דבי יבלונקה וחייקה מלכה גילמו היטב את בטי הצעירה ובעלה לעתיד. ההצגה לוותה במוסיקה הנעימה של אפי שושני ,תלבושות יפות של דפנה פרץ ותאורה נאה של דולב ציגל. לראות או לא לראות:אם ההצגה תצורף לרפרטואר של בית ליסין ההמלצה לראותה חיובית ביותר. נכתב על ידי elybikoret אלי ליאון, 3/9/2010 14:08